Usein kysyttyä

Olemme koostaneet tähän yleisimpiä kysymyksiä isännöinnille ja niiden vastaukset.

Taloyhtiöt ja koronavirus (COVID-19)?

Keräämme tähän vastauksia koronavirusta koskeviin kysymyksiin taloyhtiöissä:

Saunavuorot ja pesutupa Viranomaiset eivät ole antaneet käyttökieltoja koskien taloyhtiön yhteisiä tiloja, kuten saunaa tai pesutupaa, mutta on suositeltavaa, etteivät koronaan sairastuneet tai altistuneet tai muuten itsensä sairaaksi tuntevat käytä yhteisiä tiloja, ja huomioivat näin naapureidensa ja palveluntuottajien terveyden ja turvallisuuden.

Hallituksen kokoukset Taloyhtiön hallituksen kokoukset onnistuvat etänä Microsoftin Teams ympäristössä varsin hyvin. Teams toimii myös ilman erillistä ohjelmistoa Google Chrome ja Microsoftin Edge selaimella.

Yhtiökokoukset Taloyhtiöiden yhtiökokoukset on toistaiseksi peruutettu. Peruuttamisen taustalla on valtioneuvoston päätös rajoittaa kokoontumista viruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Toistaiseksi ei ole tiedossa milloin kokouksia voidaan pitää. Laki edellyttäisi yhtiökokouksen pitämistä 6 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä, mutta tämän hetkisen poikkeustilanteen on katsottu mahdollistavan kokouksen siirtämistä 6 kuukauden määräajan yli. Kaikki yhtiökokoukset tullaan aikanaan kuitenkin pitämään, tavalla tai toisella.

Korjaus ja huoltotoimet asunnossa Mikäli asunnossa on korjaustarpeita, joiden siirtäminen nykyisen poikkeustilanteen yli olisi kohtuutonta, pyritään korjaustyö tekemään siten, ettei työn aikana muodostu tarpeettomia tartuntaketjuja. Mikäli asukas on tartunnan vuoksi eristyksessä tai altistumisen vuoksi karanteenissa, on luonnollista, että tilanteesta tulee ilmoittaa asuntoon saapuvalle huoltomiehelle, korjaajalle tai isännöitsijälle ennen ulkopuolisen mahdollista altistumista.

Olen muuttanut, mitä tehdä?

Kun muutat isännöimäämme taloon, tee muuttoilmoitus sivuillamme. Sivuston ylälaidan lomakkeissa on linkki muuttoilmoitukseen. Maistraattiin tehdyn muuttoilmoituksen tiedot eivät automaattisesti välity meille. Tekemäsi muuttoilmoituksen perusteella nimesi lisätään alatauluun ja asunnon oveen taloyhtiösi käytännön mukaisesti.

Muistathan tehdä muuttoilmoituksen myös poismuuttaessasi. Tämän poismuuttoilmoituksen perusteella päätämme myös mahdolliset saunavuorovaraukset ja autopaikkasopimuksen, sopimuksen irtisanomisaikojen mukaisesti.

Miten saan autopaikan taloyhtiössämme?

Taloyhtiöissä on tyypillisesti kolmenlaisia autopaikkoja. Autopaikat voivat olla osakkeina, taloyhtiön omistamina vuokrapaikoina tai asiointi/vieraspaikoina.

Osakkeina olevat autopaikat ovat jonkin omistajan hallinnassa. Näitä paikkoja ei voi vuokrata isännöitsijätoimiston kautta.

Taloyhtiön omistamat paikat ovat tyypillisesti asukkaiden vuokrattavissa. Näiden paikkojen osalta voit laittaa viestiä etusivullamme olevan ota yhteyttä lomakkeen kautta, laittamalla meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@isannointieliel.fi tai soittamalla meille 0201227900.

Joissain taloyhtiöissä on myös lyhytaikaiseen asiointiin tai vieraspysäköintiin tarkoitettuja autopaikkoja. Nämä paikat eivät ole tarkoitettu asukkaiden säännölliseen pysäköintiin vaan tilapäiseen käyntiin taloyhtiöllä.

Autopaikka Suomen Kasarmin alueelta, kuinka toimin?

Hallinnoimme osaa autopaikoista Hämeenlinnassa Suomen Kasarmin alueella. Paikkojen saatavuus vaihtelee kysynnän mukaan. Jos paikkaa ei heti ole tarjolla, on jonotusajat olleen varsin lyhyitä. Ole meihin yhteydessä ja katsotaan löytyisikö sinulle vapaa autopaikka. Voit laittaa viestiä etusivullamme olevan ota yhteyttä lomakkeen kautta, laittamalla meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@isannointieliel.fi tai soittamalla meille 0201227900.

Kaikilla Suomen Kasarmin alueelta vuokraamillamme paikoilla on käytössä yksityinen pysäköinninvalvonta. Pysäköinti ilman voimassaolevaa sopimusta ja näkyvillä olevaa pysäköintilupaa on kielletty.

Huomioithan, että alueella on myös alueen taloyhtiöiden omistamia paikkoja, joiden vuokraus tapahtuu kunkin talon isännöitsijätoimiston kautta.

Naapurissa häiritsevää metelöintiä, miten toimia?

Yhteisössä eläminen edellyttää sekä naapureiden äänien sietämistä, että naapureiden huomioimista. Normaaliin elämiseen kuuluvat äänet ovat sallittuja, mutta niissäkin on rajansa.  Hyvä yleissääntö on, että kello 22 jälkeen naapureille ei äänien pitäisi kuulua.

Tärkeää on paikallistaa mistä asunnosta meteli tulee. Joskus äänet kantautuvat kauempaakin ns. runkoääninä. Kirjaa ylös metelin ajankohta ja kesto.

Joskus asia selviää, kun niin sanotusti pölyn laskeuduttua jututtaa kyseistä naapuria ja kertoo äänten kantautumisesta naapuriin.

Jos metelöinti on jatkuvaa ja häiritsevää, eikä muut konstit tepsi, voi häiriöstä ilmoittaa taloyhtiölle. Helpoin reitti on Isännöinti Elielin nettisivut https://isannointieliel.fi/, jossa etusivun alalaidassa on yhteydenottolomake. Toinen hyvä vaihtoehto on sähköposti osoitteeseen asiakaspalvelu@isannointieliel.fi. Tärkeää ilmoituksessa on häiriökuvauksen lisäksi ilmoittajan tiedot. Nimettömänä lähetettyjen häiriöilmoitusten perusteella emme voi ryhtyä juridisiin toimiin häiriön poistamiseksi.

Akuutteihin häiriötilaisiin ulkopuolinen apu löytyy poliisilta numerosta 112.

Lisää aiheesta blogissamme: https://isannointieliel.fi/aanet-naapurista/

Asunnossa on kylmä, mikä avuksi?

Ensimmäinen selvitettävä asia on, paljonko asunnon sisälämpötila on. Huoneilman lämpötila mitataan keskeltä huonetta noin 1,1 metrin korkeudelta. Lämpömittari ulkoseinässä ja/tai ikkunan vieressä ei kerro huonelämpötilaa oikein. Huomioi myös, että mittarin tulisi olla sisäilman lämpötilan mittaukseen tarkoitettu. Tavoitteena lämmityskaudella pidetään 21 asteen lämpötilaa, mutta ajoittain sääolosuhteet johtaa siihen, että tuosta joudutaan poikkeamaan. Syksyn sataiset ja tuuliset päivät yli +10 asteen lämpötiloineen johtaa siihen, että lämmitys ei vielä ole täysill päällä, mutta koleus tuntuu ilmassa. Samoja haasteita on kevään aurinkoisissa päivissä, kun lämpötila menee selvästi plussalle ja yölämpötila reippaasti pakkaselle.

Vinkkejä aiheesta voit lukea blogistamme Pitääkö omassa asunnossa palella?

Jos asuntoon toistuvasti kylmä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Lataa Näin ostan isännöintiä -opas